Andrea Spessa (DNV): Όπου δεν μπορεί o εξηλεκτρισμός μπορεί το "πράσινο" υδρογόνο - Οι 3 λόγοι που θα μειωθεί το κόστος παραγωγής μέχρι το 2030

Μια ολιστική προσέγγιση που θα περιλαμβάνει το σύνολο της αλυσίδας αξίας του υδρογόνου και θα αποτυπώνεται σε συγκεκριμένα μέτρα πολιτικής και στο ρυθμιστικό πλαίσιο προκρίνεται ως το «κλειδί» για την ανάπτυξη της οικείας αγοράς στην Ελλάδα.  

Τα παραπάνω υπογράμμισε ως βασικό συμπέρασμα την επομένη του συνεδρίου του ΔΕΣΦΑ με θέμα «Χτίζοντας την Αλυσίδα Αξίας Υδρογόνου στην Ελλάδα», ο Andrea Spessa, στέλεχος της DNV, μιλώντας στο energypress. Συγκεκριμένα τόνισε πως για την ώρα η συζήτηση για την αγορά υδρογόνου θυμίζει περισσότερο την συζήτηση «αν η κότα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, παρά ένα συγκροτημένο σχέδιο που θέτει τις βάσεις για την περαιτέρω ανάπτυξη της αγοράς.

Από την άποψη αυτή, το πλέον κρίσιμο ζήτημα, όπως τόνισε, είναι να υπάρξει άμεσα ένα όσο το δυνατόν ολοκληρωμένο ρυθμιστικό πλαίσιο που, πέραν των άλλων ζητημάτων, θα διαμορφώνει την βάση για την δημιουργία της ζήτησης. Η μίξη υδρογόνου σε δίκτυα φυσικού αερίου, αρχικά σε ένα ποσοστό της τάξης του 5%, αποτελεί ένα εξαιρετικό σημείο εκκίνησης για την δημιουργία της ζήτησης, γεγονός που θα δώσει σημαντική ώθηση στην παραγωγή υδρογόνου.

Αν και η «λύση» του εξηλεκτρισμού με την χρήση «πράσινης» ηλεκτρικής ενέργειας συνιστά την πρώτη επιλογή στην προσπάθεια απανθρακοποίησης μιας σειράς τομέων της οικονομίας, ωστόσο, δεν εφαρμόζει με τον πλέον βέλτιστο τρόπο σε όλες τις περιπτώσεις.  Τέτοιες είναι οι αερομεταφορές, η ναυτιλία, η βαριά βιομηχανία και οι βαριές μεταφορές όπου το υδρογόνο μπορεί να αποτελέσει το κρίσιμο «εργαλείο» για την απανθρακοποίηση των συγκεκριμένων δραστηριοτήτων.

Σύμφωνα με τις σχετικές εκτιμήσεις της DNV, ως ανεξάρτητος πάροχος υπηρεσιών διασφάλισης και διαχείρισης κινδύνου με διεθνή εμπειρία και δραστηριότητα, στα επόμενα 8-9 χρόνια αναμένεται σημαντική πτώση του κόστος για το πράσινο υδρογόνο λόγω χρηματοδοτικών εργαλείων, ανάπτυξη της οικείας τεχνολογίας και μείωση του ενεργειακού κόστους με ακόμη φθηνότερη πράσινη ενέργεια, λόγω μεγαλύτερης διείσδυσης των ΑΠΕ.

Σε αυτή την κατεύθυνση, η Ελλάδα μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο λόγω του ισχυρού ηλιακού και αιολικού δυναμικού που διαθέτει και επομένως μπορεί να διαθέσει τις απαιτούμενες ποσότητες ενέργειας για την παραγωγή υδρογόνου το οποίο στη συνέχεια θα διοχετεύεται προς την ευρωπαϊκή αγορά. Άλλωστε, όπως ανέφερε ο κ. Spessa, το κρίσιμο που θα χρειάζεται να προχωρήσει άμεσα το επόμενο διάστημα είναι η αξιοποίηση του υδρογόνου ως «energy carrier», πράγμα που σήμερα βρίσκεται σχεδόν στο μηδέν.

Από την πλευρά του, ο DNV προχωρά σε μελέτες και αξιολόγηση ρίσκων και κινδύνων για επενδυτές, επιδιώκοντας να καταγράψει ορισμένα standards και προτάσεις για τον κλάδο. Μάλιστα, το υδρογόνο πλέον, βρίσκεται ανάμεσα στις βασικές ασχολίες του ερευνητικού κέντρου «Spadeadam Research and Testing» που διατηρεί η εταιρεία στο Ηνωμένο Βασίλειο και για τις εργασίες του οποίου, διαθέτει το 5% των ετήσιων εσόδων της.

Μιχάλης Μαστοράκης

Andrea Spessa (DNV): Όπου δεν μπορεί o εξηλεκτρισμός μπορεί το "πράσινο" υδρογόνο - Οι 3 λόγοι που θα μειωθεί το κόστος παραγωγής μέχρι το 2030